När järnvägen förändrade Sverige

Idag tar vi järnvägen för given. Men så var inte alltid fallet. Podden Historia.nu har tagit reda på hur det gick till när en av Sveriges största samhällsinvesteringar genomfördes.

Lyssna på avsnittet När järnvägen förändrade Sverige

Lyssna på Soundcloud

Fler poddlänkar

Spotify

Acast

Om avsnittet

Riksdagsmannen Leonhard Fredrik Rääf fruktade att järnvägen skulle slå sönder hantverks- och bondesamhället. Han varnade för att järnvägen "dödar allmänhetens omdömesförmåga, kraft och välstånd". Tidiga förslag om byggande av stambanor röstades ner i svenska riksdagen. Det fanns en oro vad järnvägen skulle föra med sig. Riksdagsmän ifrågasätter nyttan med järnväg i ett fattigt bondeland. 

Tack vare ett samarbete mellan Jernhusen och podden Historia.nu kan du lyssna på hela berättelsen om den svenska järnvägens tillkomst och utbyggnad. Urban Lindstedt samtalar med f.d. museichef Lars Olov Karlsson från Järnvägsmuseet i Gävle och Banmuseet i Ängelholm. Vi hör även författaren Per J Andersson.

Bild: Pressbyråns kiosk på Stockholms Centralstation 1955. Fotograf Lennart af Petersens. Stockholms Stadsmuseum. 

Den svenska järnvägsturismens historia

Järnvägens framväxt var inte bara viktig för den svenska industrin och näringslivet. Vid sidan om politiska reformer var tåget en av förutsättningarna för ett mer allmänt nöjesresande.

2019.06.25

Stockholms Centralstation 1860-1920

Från ljudutställningen på Stockholms Centralstation - hur järnvägen kom till och hur centralstationen påverkade stadsbilden. Här kan du lyssna.

2019.07.03

Stockholms Centralstation 1920-1960

Från ljudutställningen på Stockholms Centralstation - om perioden då Sverige blev modernt och hur järnvägen bidrog till samhället. Här kan du lyssna.

2019.07.03

Stockholms Centralstation 1960-2019

Från ljudutställningen på Stockholms Centralstation - om tiden från sextiotalet till nutid, en period många av oss minns. Här kan du lyssna.

2019.07.03