Zakarias Zouhir, Spårförvaltare Hagalunds Depå

Zakarias Zouhir tog steget från flygkabinen till bangården. Men det är inte så stor skillnad säger han, båda handlar om transport. Han gillar att det finns ett stort mått av frihet under ansvar hos Jernhusen och tycker att bilden av statliga bolag som tråkiga inte stämmer. I alla fall inte när det gäller det egna arbetet på depån i Hagalund.

Hur jobbar Jernhusen med järnvägsinfrastruktur?

Jernhusen har ett väldigt viktigt ansvar då vi äger tusentals kilometer med järnvägsspår på olika anläggningar i Sverige. Det är något som människor i allmänhet inte riktigt känner till. En del vet kanske att Jernhusen äger stationer men våra depåer och godsterminaler är mer okända.

Vad är det som finns i Hagalund?

Hagalund är norra Europas största tågdepå som har funnits i över 100 år. Om hela svenska järnvägen är som en kropp och banorna är som blodådror så är Hagalund hjärtat där tågen måste tillbaks in och få nytt syre och fräschas upp. Över 110 tåg kommer in i depån varje dygn för att få service, städas och underhållas. Det är verksamhet hela tiden. Ändå får vi det att funka.

Hur får ni det att funka?

Det är flera saker som spelar in. Det första är att ha ett bra team som jobbar tillsammans. Samverkan är jätteviktigt. På Hagalund jobbar vi mycket nära med tågföretagen och Trafikverket för att få tågen att komma ut i tid. Det andra är att alla är engagerade och har kul på jobbet. Det sista är att ha erfarenhet men också våga testa nya saker och ny teknik. Vi är bra på det på Jernhusen.

Du har en bakgrund från flyget. Kan du berätta lite om hur du blev spårförvaltare?

Jag jobbade i elva år som flygvärdinna, kabinchef och sedan instruktör. Sen skolade jag om mig och blev järnvägsingenjör. Det var en treårig utbildning som anordnades av Trafikverket och Nackademin. Sen har jag jobbat på flera olika företag, till exempel Infranord, SL och som konsult. Jag var först konsult på Jernhusen innan jag fick erbjudande om fast jobb och det valde jag att tacka ja till.

Från flyg till tåg, är inte det konstigt?

Transport som transport. Jag ser ingen större skillnad på Hagalund och Arlanda. Vi har inte några passagerare i Hagalund, annars är det exakt samma. Fordon ska tas om hand, de ska tankas och det är viktigt med säkerhet – det finns ganska mycket likheter. Men vårt alternativ med tåg är mer grönt och bättre för miljön.

Vad är det du gör i vardagen?

Jag ser till att infrastrukturen fungerar som den ska. Vår verksamhet styrs av lagar och regler som säger i detalj hur tågväxlar, slipers och vilken typ av makadam som ska användas. Det ska jag ha koll på och se till att vi följer de föreskrifter som finns så att allt är i ordning. Sen jobbar jag mycket med hyresgästanpassningar. Vi hyr ut mer än bara hus. Det är järnvägsspår, tågvärmeposter, tågtvätt, fekalietömning, specialsanering och mycket mer.

I jobbet ingår också att göra underhållsplaner. Hur mycket kommer saker att kosta? Vad tjänar vi på det? Vad tjänar våra hyresgäster? Vad vinner infrastrukturen i stort på vissa investeringar?

Sen är jag mycket ute i anläggningen för att höra, känna och klämma. Jag tror att det är farligt att bara sitta vid datorn. Jag är ute och tittar i anläggningen. Träffar kunder och entreprenörer som gör underhållsarbeten.

Finns det några speciella utmaningar när allt ska funka hela tiden?

Det handlar mycket om flexibilitet. Det har jag lärt mig från flyget. Du kan vara ute med drinkvagnen, alla har jättetrevligt på väg till Las Palmas och så ringer kaptenen: ”Motor ett har slutat fungera, vi måste landa”. Då är det bara att anpassa sig efter det nya läget och ta bort allt på en gång. Helt nya arbetsuppgifter. Sånt tycker jag personligen är kul. Det motiverar mig att kunna anpassa sig och improvisera.

Vad behöver man kunna för att vara spårfövaltare?

Man kan inte bara läsa sig till spårförvaltare. Man kan börja som järnvägsingenjör, jobba i branschen och få lite skit under naglarna. För det är svårt att beställa någonting om du inte vet hur det går till. Om du varit med och byggt själv och vet hur det används så blir det mycket enklare. Du får det du beställer.

Varför valde du att gå till Jernhusen?

Det är ett statligt företag men ändå väldigt modernt. Många har uppfattningen att det som är statligt är lite halvtråkigt och trögt. Men Jernhusen bevisar att det inte behöver vara så. Det finns utrymme för mig att sätta mitt eget avtryck och testa nya saker. Frihet under ansvar. Jag får jobba med en stor bredd av uppgifter. Det går snabbt att komma till beslut. Och så är det schyssta kollegor.

 

Bilden är tagen i verkstadsmiljön med infrastrukturförvaltarens godkännande.