Ny rapport sätter siffror på potentialen med ett bebyggt Centralstationsområde

2017-06-21

Varmt välkommen på pressfrukost hos Jernhusen den 29 juni kl. 9:00. Centralstationsområdet är det sista stora utvecklingsområdet i Stockholms city. En ny rapport från internationella analysföretaget BuroHappold sätter siffror på vad utvecklingen av denna plats betyder för Stockholm och regionen i antal skapade jobb och ekonomisk tillväxt.

Jernhusen offentliggjorde våren 2016 planer på att däcka över och bebygga stora delar av spårområdet vid Centralstationen. Läget vid Centralstationen är mycket attraktivt för företag - nationella och internationella - som behöver vara extra tillgängliga för kunder och medarbetare samt kunna locka rätt kompetens. En tidigare rapport från BuroHappold har pekat ut vikten av att nya kontor och andra kommersiella ytor skapas i city, för att Stockholm som region inte ska tappa i konkurrenskraft och attraktivitet mot andra storstadsregioner. Den nya rapporten visar på centralstationsområdets enskilda potential som motsvarar en ansenlig del av den totala potentialen med att utveckla ett attraktivt Stockholm på ett långsiktigt och hållbart sätt.

På plats hos Jernhusen berättar Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt, lite om bakgrunden och visionen för platsen och det utvecklingsprojekt som pågår. Medverkar gör även Roger Mogert (s) stadsbyggnads- och kulturborgarråd Stockholms stad, samt Jim Coleman, Head of Economics på BuroHappold. Rapport tillgängliggörs på plats.

Efter presentationen finns tid för enskilda intervjuer och fördjupningar i rapporten.

Var: Jernhusen, Västra Järnvägsgatan 23, plan 9

När: 29 juni

Tid: 09:00 -10:00 (10:00-11:00 tid för enskilda intervjuer)

OSA och intervjuförfrågningar senast 27 juni till cecilia.granath@jernhusen.se.

Vi ses den 29 juni!

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21