Henrik Fontin

henrik.fontin@jernhusen.se

Alfons Åberg har flyttat in på Göteborgs Centralstation

2018-05-08

Jernhusen har klart med en lekfull ny resenär på stationen. Alfons Åberg har flyttat in på Göteborgs Centralstation. – Vi vill skapa nya spännande mötesplatser för både vuxna och barn och självklart vill vi inspirera fler barn att välja tåget, säger Kerstin Gillsbro, vd, Jernhusen.

Gunilla Bergströms hyllade barnböcker med Alfons Åberg och hans pappa har roat flera generationer föräldrar och barn. Med träffsäkra skildringar av vardagens dilemman har Alfons Åberg lärt oss mer om det mesta.

Nu tar Alfons Åberg klivet in på sju av Jernhusens stationer under 2018; Norrköping, Borlänge, Göteborg, Skövde, Stockholm, Linköping och Malmö.

– Vi vill lyfta barnperspektivet och göra det roligare för barnen att vänta på buss eller tåg på de aktuella stationerna, de är framtidens resenärer. Vi är väldigt glada över att det här samarbetet leder till att Alfons Åberg flyttar in hos på våra stationer. Alla barn, även vi lite vuxna barn, kan relatera till Alfons Åberg och hans pappa, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen. Vår ambition är att skapa nya spännande mötesplatser för både vuxna och barn.

”Res med Alfons Åberg” är Jernhusens härliga barntema på stationerna som bidrar till lärande genom lek. Här ges barnen möjlighet att mötas mellan fantasi och verklighet i väntan på tåget eller bussen.

Gunilla Bergströms son Pål Andersson som är delägare och jobbar dagligen med Alfons Åberg via rättighetsbolaget Bok-Makaren AB är glad över samarbetet:

– Jätteroligt. Tågstationer är som en miniatyr av samhället i stort. Alla åker tåg. Vuxna, barn, far- och morföräldrar. Gunilla kommenterade det själv som en glad överraskning, ”vad kul”.

FAKTA: ”Res med Alfons”

Hur: Konceptet är flexibelt och kan justeras utifrån de olika stationernas möjligheter med antalet inredningsdetaljer.

Vad: Alfonsstaty, helikopter, tåg, höghus med biljettlucka, väggtavlor; järnvägskarta, rullpussel, lustiga speglar och touchskärm med spel.

När: Norrköping (februari), Borlänge (april), Göteborg (maj), Stockholm (juni), Skövde (juni) samt Malmö och Linköping (ej klart med datum)

Cecilia Granath, Pressansvarig, Jernhusen, 073-439 26 21

Ann Lindberg, Projektledare Kommunikation, Jernhusen, 073-312 90 29