Kontakt

Thomas Brock

Tillgänglighetsansvarig

thomas.brock@jernhusen.se

073-439 26 65

Ledsagning

För resenärer med funktionsnedsättningar erbjuder Jernhusen kostnadsfri och personlig ledsagning på över 270 stationer och terminaler runt om i landet.

Tjänsten kan användas vid avresa, byte eller ankomst och sker från en angiven mötesplats till och från tåg eller buss.
Med kundtjänst dygnet runt och snabb reseinformation till alla inblandade erbjuder vi en trygg resa för resenären och en enkel hantering för alla trafikföretag.

Så fungerar ledsagningen

Resenären beställer ledsagning i samband med att de bokar resan, dock senast 24 timmar innan avgångs- eller ankomsttid. Bokningen registreras och skickas till en sambandscentral som samordnar ledsagningen för hela resan, oavsett hur många byten som behövs.
Resenärens bokning hanteras i Ledsagningsportalen. Ett centralt system som används av trafikföretag och resebyråer.
På stationer och terminaler finns mötesplatser där resenären möter upp sin ledsagare.

Ledsagaren känns igen på sin gula väst. Om tåget är försenat väntar ledsagaren. Vid andra störningar eller akuta problem är det alltid möjligt för resenären att ringa sambandscentralen för hjälp på 0774-44 55 55.

Detta ingår inte i ledsagningen

I tjänsten ingår inte hjälp som till exempel köp av biljetter eller ledsagning till eller från andra platser än mellan trafikslagen. Ledsagningen är inte en ersättning för personer som har behov av kontinuerlig personlig assistans. Det är en hjälp för personer som kan och vill resa på egen hand.