2025-04-23

Statligt ägda Jernhusen utvecklar och förvaltar Sveriges mest besökta platser – såsom centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utöver Sveriges största bestånd av centralstationer har Jernhusen även depåer och kombiterminaler runtom i landet. Just nu pågår dessutom flera stora stadsutvecklingsprojekt omkring stationerna i bland annat Stockholm, Göteborg och Varberg.
– Jernhusen har en viktig roll i utvecklingen av Sveriges infrastruktur. Vi finns i hela landet med stationer från Malmö i söder till Katterjåkk i norr. Våra stationer är Sveriges mest besökta platser, med mer än en halv miljon besökare varje dag, säger Cecilia Österholm, Chef Marknad och kommunikation.
Hon fortsätter:
– Att skapa positiva upplevelser för hundratusentals människor och företag varje dag kräver något extra. I det ingår att förmedla ett varumärke som är inspirerande, tydligt och kundnära, både i fysisk miljö och digitala kanaler. Utvecklingen av varumärket speglar den förflyttning vi nu gör, från ett förvaltande till ett mer utvecklande bolag, säger Cecilia Österholm.
Den nya identiteten innehåller en vitaliserad färgpalett, illustrationer, ikoner, bildmanér och mönster. Primärt typsnitt fortsätter att vara det tidigare specialritade Jernhusen Sans. Alla grafiska element har en verksamhetskoppling. Ett tydligt exempel är att färgskalan är hämtad från svetslågans energirika sken, som böjt och format det järn som sammanlänkar verksamheten. Där den blå lågan ger järnet en orange glöd innan det stabiliseras i järngrått.
Ytterligare ett exempel är de fyra cirklarna i Jernhusens symbol som illustrerar bolagets verksamhetsområden. I den nya identiteten har även ett nytt mönster, ett femte element adderats som symboliserar framåtrörelse, flöden och energin i hjärtat av staden.
– Den nya identiteten är en dramatisering av strategin och bygger Jernhusen som en kundfokuserad expert i järnvägsnära lägen. Utmaningen var att utveckla ett uttryck som omfamnar den breda verksamheten och som ger ett fantastiskt fint varumärke ett uttryck att växa med för framtiden, säger Marie Rudolphie, VD/kundansvarig Identity Works.
Implementeringen sker stegvis och kan redan nu ses på Jernhusens externa webbplats, jernhusen.se eller upplevas via denna varumärkesfilm.