Jernhusen tecknar 25-årigt avtal med Westerman i Västerås
I dag undertecknades ett 25-årigt hyresavtal mellan Jernhusen och Westerman Multimodal Logistics. Avtalet innebär att Jernhusen bygger en ny, modern crossdock vid Västerås kombiterminal för att möta Westermans behov. Den nya terminalen blir en central del av Westermans gröna transportkorridor som knyter samman Västerås med terminaler i Malmö och på kontinenten.
2025-06-27

Mitt i expansiva Mälardalen ligger Jernhusens kombiterminal i Västerås som nu står inför omfattande modernisering. Redan i slutet av 2026 är planen att den 25 000 kvadratmeter stora crossdockterminalen ska stå klar. Genom projektet bidrar Jernhusen och Westerman till ännu bättre förutsättningar för transportsektorn att reducera sina koldioxidutsläpp, detta när fler transporter kan flytta från lastbil till järnväg. Enligt Jernhusens beräkningar kan den nya anläggningen bidra till en årlig koldioxidbesparing på drygt 13 000 ton CO2.
–Avtalet ligger helt i linje med Jernhusens mål om att bidra till fler transporter på järnväg och till en mer hållbar framtid. Den nya crossdocken är ett modernt koncept som vi gärna vill utveckla på flera platser tillsammans med befintliga och potentiella kunder, säger Biljana Pehrsson, vd på Jernhusen.
Som en del av det långsiktiga hyresavtalet anpassar Jernhusen den befintliga kombiterminalen efter Westerman Multimodal Logistics behov. Den nya terminalen blir en viktig del av Westermans transportkorridor, som knyter samman Västerås med företagets terminaler i Malmö, Tyskland och Italien.
Befintlig terminal kommer att vara fungerande under hela byggperioden. När crossdocken är byggd kommer både lager- och omlastningsterminalen samt den intermodala terminalen att drivas av Westerman. Ambitionen är att Westermans verksamhet både ska kunna omhänderta nya samt befintliga kunder inom området.
– Satsningen i Västerås stödjer vår strategi att bygga en effektiv och miljövänlig transportkorridor genom Europa, konstaterar Lambert van Dieren, VD för Westerman Multimodal Logistics.
Den nya crossdocken
Planen är att den nya crossdockterminalen får ett utvecklat infartsspår och järnvägsspår inomhus för effektiv omlastning från konventionella godsvagnar. Ett stort lasthus med 36 lastportar, som fungerar som en väderskyddad sluss för både personal och varor utvecklas samtidigt.
I linje med Jernhusens höga hållbarhetsambition ska den nya byggnaden nå en hög miljöklassning, BREEAM Excellent, och fastigheten blir utrustad med solpaneler på taket. Jernhusens totala investering uppgår till cirka 300 miljoner kronor.
De intermodala transporterna, där omlastning sker från tåg till lastbil eller omvänt utvecklas för att fungera ännu bättre än i dag. Det ger industrin i regionen stärkt tillgång till hållbara logistiklösningar och möjligheter att ytterligare minska sitt klimatavtryck.
Jernhusens Presstjänst